نحوه ی مطالعه ی فیزیک ( قسمت اول )

صفر تا صد فیزیک

باعث افتخار ماست که دمنوشی آمیخته از قوانین دینامیک نیوتون تا قوانین کوانتوم بور رو مهمان ما باشید .

قبل از هر سخنی اجازه بدهید تا گره کوری که از فیزیک برایتان ساخته اند را با اشاره ای باز کنیم .

  • فیزیک درسی حفظی شامل انبوهی از فرمول ها است.
  • فیزیک درسی مفهومی است که استدلال و منطق در روح آن جریان دارد.

به نظر شما کدام یک از جملات بالا درست است ؟

مطمئنم که خیلی از شماها گزینه دوم رو انتخاب می کنید ولی خودمونیم آخرش مثل گزینه اول رفتار می کنید . ولی تا حالا با خودتون فکر کردید واقعا چرا باید با درسی که ارسطو اونو جزو علوم منطقی طبقه بندی کرده اینطور برخورد کنید ؟!

پس در قدم اول این رو در ذهنتون حک کنید که فیزیک درسی مفهومی است .

اما برخورد مفهومی یعنی چی ؟

فرمول های اصلی از تعاریف بدست میان مثلا چگالی بار سطحی فرمولش  چون اینطوری تعریف شده . یا سرعت که مشتق زمانی مکان هست  چون اینطوری تعریف شده

تمام فرمول‌های تستی از یک فرمول مادر ( اصلی ) به دست میان . اگر به دنبال اثبات فرمول‌های تستی فیزیک برید می‌دونید که فرمول‌های تستی از اعمال شرایط خاص ( که مسئله بر اساس آن طراحی می‌شود ) در فرمول اصلی و انجام محاسبات بر اساس پارامترها به دست میان . اگه محاسباتتون سریع باشه می‌تونید با فرمول اصلی و داده‌های مسئله به راحتی به جواب برسید . به عنوان مثال :

یا فرمول توان الکتریکی  P = U/t  هست که از تعریف ( توان یعنی انرژی در واحد زمان ) بدست میاد . حالا اگه به جای U = qV قرار بدیم  P = VI  و بعد اگه سوال مقاومت داده باشه  P = RI2 یا P = V2/R  و شما نیازی نیست که بار اول همه این فرمول هارو بلد باشید . کافیه که فقط فرمول اصلی رو بلد باشید و وقتی دارید سوال حل میکنید شکل های دیگر فرمول رو هم خودتون بسازید . بعد حل چند سوال همه فرمول هارو خود به خود حفظ میشید و و هرگز از یاد نخواهید برد هرگز !

و اما روند مطالعه

۱ – در ابتدا چندتا تست پراکنده بزنید تا یه تصویر کلی از مطالب فصل و نوع سوالاتش دستتون بیاد .

۲ – با دقت کامل و حوصله زیاد مطالب فصل رو مطالعه کنید .

۳ – تست های آموزشی بزنید . تست هایی که متنوعند و روی تعاریف و مفهوم ها بیشتر تمرکز دارند . مدت زمان حل کردن این دسته از تست ها اصلا مهم نیس و شما باید فقط به یادگیریتون توجه کنید .

۴ – تست های سرعتی بزنید . تست هایی که میتونن از نظر ظاهری مانند تیپ اول باشند ولی هدف شما تثبیت مطالب و بالا بردن سرعتتونه و باید به زمان  و روان بودن فرایند حل سوال برای خودتان تمرکز کنید .

۵ – با توجه به توصیه های مشاورتون و زمانی که تا کنکور وقت دارید و سرعت محاسباتتون زمان هر تست رو از ۲ دقیقه در اوایل سال کنکور به ۹۰ ثانیه و سپس به ۶۰ ثانیه برسونید

پس وقتی مطالب رو میخونید بفهمید هر فرمول از کجا میاد . با درک درست تعاریف و بعد شکل های مختلفی که از فرمول اصلی ساخته میشه و حل مثال های متنوع می تونید به راحتی هر سوالی رو حل کنید و هیچ نیازی به حفظ کردن فرمول های تستی ندارید .

دسته‌بندی‌ها: روش مطالعه,فیزیک,کنکور,کنکور98,مقاله ها

برچسب‌ها: ,,,,,,,,,

دیدگاه خود را ارسال کنید

آدرس ایمیل شما در هیچ‌جا منتشر نخواهد شد.