هوش های چندگانه گاردنر

آزمون هوش گاردنر

تئوری هوش های چندگانه یک تئوری آموزشی است . در ابتدا ، این تئوری توسط روان شناس معروف هوارد گاردنر که هوش های مختلفی را در انسان تشریح نمود ، مطرح گردید .

گاردنر معتقد است که هر فردی سطوح متفاوتی از هوش های مختلف را از خود بروز می دهد . بنابر این می توان گفت که هر فردی دارای یک ساختار شناختی منحصر به فرد و بی همتا می باشد . این تئوری ابتدا در سال ۱۹۸۳ در کتاب گاردنر تحت عنوان « چارچوب های ذهن ، تئوری هوش های چند گانه » مطرح گردید . گاردنر استدلال می کند که تعاریف سنتی از هوش ، به اندازه ی کافی توانایی های مختلف انسان را در بر نمی گیرد . از نظر گاردنر دانش آموزی که به راحتی و در سریع ترین زمان ، جدول ضرب را یاد می گیرد ، الزاماْ ، خیلی باهوش تر از دانش آموزی که در تلاش برای یادگیری جدول ضرب می باشد ، نیست .

این دانش آموز دوم ممکن است در سایر هوش ها ، قوی تر از دانش آموز اولی باشد . بنابراین ممکن است موضوعات مختلف آموزشی را از طریق رویکرد های متفاوت دیگر ، بهتر هم یاد بگیرد و ممکن است در حوزه ای به غیر از ریاضیات بهتر از او هم عمل کند .

بنابراین به جای تأکید بر برنامه ی درسی یکسان و یکنواخت ، مدارس بایستی بر آموزش فرد – محور با برنامه ی درسی که در خور حال هر یک از دانش آموزان می باشد ، تأکید داشته باشند . این مسأله باعث می شود که دانش آموزان در حوزه هایی که ضعیف هستند ، پیشرفت چشم گیری داشته باشند . دلیل این نوع تقسیم‌ بندی هوش این است که وقتی مغز صدمه‌ای می‌بیند ، شخص بعضی از توانایی‌های هوشی خود را از دست می‌دهد . درصورتی‌که سایر توانایی‌های او فعال هستند ، بنابراین یک ورزشکار یا نقاش یا موسیقی‌دانی که در برنامه درسی و مدرسه‌ای ناموفق است ممکن است شخص فوق‌العاده باهوشی باشد .

 

گاردنر مفهوم هوش های چند گانه را بر اساس برخی معیارها و مسائل که با آنها مواجه بود ، مشخص نمود که عبارت است از :

۱ – مطالعه ی موردی افرادی که توانایی و استعدادهای غیر معمول در حوزه های معین از خود بروز می دادند . ( همچون تعلیم و تربیت کودک ، دانشمندان ابله ، نابغه ی خرد سال و سایر افراد استثنائی )

۲ – شواهد و مدارک عصب شناسی که بر اثر ضایعات مغزی در برخی از نواحی مغز ، برخی از توانایی های افراد مختل گردید

۳ – سوابق تکاملی و تحولی افراد

۴ – مطالعات روان سنجی

۵ – حمایت از تکالیف روان شناسی تجربی

۶ – قابلیت ذخیره سازی و رمز گذاری در نظام علائم

تئوری گاردنر ، مورد توجه اغلب متخصصان تعلیم و تربیت در خلال بیست سال گذشته قرار گرفته است ، مدارس زیادی هستند که از تئوری هوش های چند گانه در برنامه ی درسی خود استفاده می کنند و همچنین بسیاری از معلمان هستند که از این تئوری در روش های تدریس خود بهره ی فراوانی برده اند . تمام افراد از قابلیت‌های هریک از هوش‌های هشت‌گانه بهره‌مندند و بسته به نمره هر یک از این مؤلفه‌ها ، دانش آموزان به رشته‌ها و شغل‌های مناسب با هوش شان هدایت خواهند شد .

لازم به ذکر است که این آزمون برای افراد ۶  ـ  ۲۰ سال کاربرد دارد و ۸ مؤلفه هوش را مورد سنجش قرار می دهد که در این قسمت به توضیح آن خواهیم پرداخت .

کلامی – زبانی :

استفاده از زبان و کلام چه به صورت نوشتاری و چه به صورت شفاهی به شیوه ای موثر و تاثیر گذار شاخصه این نوع هوش است . این نوع هوش در ارتباط ، همراهی و هماهنگی با دیگران به فرد برتری می دهد و همراه با توانایی هایی مانند قصه گویی ، شعرخوانی ، سخنرانی ، دکلمه و دیگر فعالیت زبانی .

این هوش در سیاستمداران ، شاعران ، نویسندگان ، کمدین ها و مترجمان دیده می شود . افراد صاحب این نوع هوش تسلط زیادی بر زبان دارند و می توانند با مهارت زیادی ایده ها و احساسات خود را حتی به شیوه های ادبی ، شاعرانه و فصیح و بلیغ بیان نمایند . همچنین این هوش به صاحبان آن این اجازه را می دهد تا اطلاعات را به خوبی به خاطر بسپارند .

برای مثال حتما کودکانی را دیده اید که از سنین پایین توانسته اند چند زبان را تا حد بسیار خوبی یاد بگیرند و یا مثلا زبان ترکی استانبولی را توسط فیلم های ترکی به طور خود به خودی یاد گرفته اند . در مقابل کسانی را هم دیده ایم که بعد از سال ها حضور در کلاس زبان نمیتوانند به طور مطلوب آن زبان را بکار ببرند.

چنانچه هوش مسلط دانش آموزان توسط مشاوران و مربیان با تجربه تشخیص داده شود و این مهم با والدین دانش آموز مشاوره و در تبیین آن برای والدین اقدام شود آنان می توانند در راستای رشد وشکوفایی فرزندشان در اوقات فراغت وتعطیلات تابستانی برنامه ریزی کنند . مثلا :

۱ – ثبت نام در کلاس های زبان خارجی ۲ – شرکت درکلاس های فن بیان ، نمایش ، نمایش نامه نویسی ۳ – کارگاه های داستان نویسی ۴ – کلاس های آموزش شعر و شاعری ۵ – آموزش خبرنگاری و ژورنالیسم ۶ – گویندگی و مجری گری در رادیو و تلویزیون ۷ – کتاب خوانی و سریع خوانی ۸ – فن بازیگری و هنرپیشگی

چنانچه این روند تعامل درمثلث آموزگار ، دانش آموز ، والدین صورت بگیرد . مشاغل زیر حرفه هایی است که این افراد درآینده می توانند موفق و سرآمد باشند :

۱ -سیاست مدار ۲ – خطیب ۳ – نویسنده ۴ – شاعر ۵ – ناقد ادبی ۶ – ویراستار ۷ – داستان سرا و قصه نویس ۸ – نمایش نویس و سناریست ۹ – روزنامه نگار ۱۰ –  مترجم ۱۱ – زبان شناس ۱۲ – معلم و استاد دانشگاه ۱۳ – گوینده ی رادیو و تلویزیون ۱۴ – مجری رادیو و تلویزیون ۱۵ – بازاریاب ۱۶ – مشاور ۱۷ – وکیل مدافع ۱۸ – رهبرگروه ، حزب ، سازمان ۱۹ – کتابدار ۲۰ – گفتار درمان ۲۱ – فیلسوف ۲۲ – مشاور حقوقی

 

هوش تصویری – فضایی:

این هوش به صاحبانش اجازه می دهد تا بتوانند تصاویری در ذهن خود خلق کنند و آن را تغییر دهند و یا دستکاری نمایند . این هوش تنها به تصورات دیداری و انتزاعی فرد محدود نمی شود . به اعتقاد گاردنر این نوع هوش در کودکان نابینا هم دیده می شود . نابینایان قادرند تا دنیای دیداری فضایی را به گونه ای دقیق و منحصر به فرد تصور نمایند و به شیوه ای موثر و مفید آن را تغییر داده و دستکاری نمایند .

افرادی که در این هوش قوی هستند ، دارای این مهارت ها می باشند :

ساختن پازل ، درک نمودارها و شکلها ، حس جهت شناسی خوب ، طراحی ، نقاشی ، ساختن استعاره ها و تمثیل های تصویری ، دستکاری کردن تصاویر ، و تفسیر تصاویر .

حتما شخصیت های حرفه ای چون استاد محمود فرشچیان را دیده اید که با آثار هنری خود جهان را شگفت زده کرده اند .

مشاغل وحرفه هایی که در آنها موفق خواهند شد :

۱ – گرافیست ۲- نقاش ۳ – مجسمه ساز ۴ – عکاس ۵ – فیلم بردار ۶ – کارتوگراف ( ترسیم نقشه های جغرافیایی ) ۷ – کارشناس نقشه های هوایی و تحلیل آنها ۸ –  معمار ( آرشیتکت ( طراحی داخلی و نما) ) ۹ – مهندس ۱۰ – دریانورد و کاپیتان ۱۱ – مکانیک ۱۲ – تورلیدر ۱۳- مخترع ۱۴ – هنرمند ۱۵ – راهنما ۱۶ – نقشه بردار و نقشه کش ۱۷ – خلبان

منطقی – ریاضی :

ادراک اعداد و استفاده از آن‌ها به شیوه‌ ای مؤثر و دارا بودن استدلال و منطق قوی شاخصه‌های این نوع هوش هستند .

این نوع هوش در ریاضی‌دان‌ها ، دانشمندان ، برنامه ریزان کامپیوتر و حسابداران به‌وفور دیده می‌شود . این هوش هم‌چنین دربرگیرنده توانایی یافتن یا پیداکردن الگوها و مدل‌ها ، استدلال قیاسی و تفکر منطقی هست . این نوع هوش بیشتر در ارتباط با تفکرات علمی و ریاضی است .

اشخاصی مانند مرحوم پرفسور مریم میرزاخانی از افراد شاخص در این زمینه ی هوش میباشند .

افرادی که در این هوش قوی هستند دارای این مهارت ها می باشند :

حل مسأله ، طبقه بندی اطلاعات ، کار کردن با مفاهیم انتزاعی ، توانایی استدلال کردن ، انجام محاسبات پیچیده ی ریاضیات و کار کردن با شکل های هندسی

مشاغل و حرفه‌هایی که این دسته از دانش آموزان در آن‌ها موفق خواهند شد :

۱ – حسابرس ۲ – حسابدار ۳ – نماینده فروش ۴ – متخصص بودجه ۵ – بیمه‌گر ۶ – ریاضی دان ۷ – دانشمند ۸ – آمارشناس وکارشناس آمار و احتمالات

۹ – تحلیل گر کامپیوتر ۱۰ – اقتصاد دان ۱۱ – برنامه ریز اقتصادی ۱۲ – منطق دان ۱۳ – معلم واستاد علوم ریاضی ۱۴ – برنامه نویس کامپیوتری

بدنی – جنبشی :

استفاده از بدن برای حل مسائل و مشکلات و بیان و ابراز ایده‌ها و احساسات خود از مشخصات این نوع هوش است .

هنرپیشه‌ها ، ورزشکاران  از تمام بدنشان به همین صورت‌ها استفاده می‌کنند .

مجسمه‌سازان ، صاحبان حرف و صنایع‌دستی و مکانیک‌ها از این هوش برخوردارند . افرادی که صاحب این هوش هستند می‌توانند از توانایی ذهنی خود برای هماهنگی و تنظیم فعالیت‌های بدنی خود استفاده نمایند . این هوش این باور قدیمی و سنتی که بین قوای ذهنی و قدرت جسمانی ارتباطی وجود ندارد را به چالش می‌کشد . کسانی که هوش اندامی – جنبشی بالایی دارند در حرکت های بدنی ، انجام عملیات و کنترل فیزیکی قوی هستند . این افراد در هماهنگ سازی چشم و دست مهارت دارند و افراد چالاک و تردستی هستند .

افرادی چون حسین رضا زاده ، مرحوم تختی ، محمد علی کلی در ورزش و افرادی چون شهاب حسینی ، پرویز پرستویی ، رابرت دنیرو و … در این نوع هوش شاخصند .

شغل هایی که این گروه در آن موفقند به قرار ذیل است :

۱ – ورزشکار ۲ – هنرپیشه ۳ – جواهرساز ۴ – منبت کار ۵ – مجسمه ساز ۶ – مکانیک ۷ – نجار ۸ – آهنگر ۹ – جراح ۱۰ – هنرمند صنایع دستی ( بافندگی )  ۱۱ -بندباز ۱۲ – سفال گر ۱۳ – بنا

موسیقیایی :

این هوش در برگیرنده توانایی برقراری ارتباط و بیان خود و خواسته ها و احساسات خود به کمک اصوات می باشد . این نوع هوش در آهنگ سازان ، نوازندگان و علاقمندان به شعر و موسیقی به وفور دیده می شود . افرادی که از این نوع هوش برخوردارند علاقه زیادی به نواختن یک وسیله موسیقی یا یک ساز دارند ، علاقه زیادی به آواز خواندن و شعرخوانی دارند و می توانند با مهارت زیادی صدای دیگران را تقلید نمایند .

حتما << ربنای >> استاد شجریان که آنرا بداهه سرایی کرده اند شنیده اید . نمونه ی کاملا بارز این نوع هوش ایشان میباشند .

مهارت های این افراد شامل :

آواز خواندن ، نواختن ابزار آلات موسیقی ، تشخیص الگوهای آهنگین ، آهنگ سازی ، به یاد آوردن ملودی ها و درک ساختار و ریتم موسیقی می باشد .

مشاغل وحرفه های موفقیت آمیز برای آنها :

۱ – معلم موسیقی ۲ – آهنگساز ۳ – منتقدین موسیقی ۴ – نوازنده ی آلات موسیقی ( البته کسانی هستند که هم هوش حرکتی وهم هوش موسیقایی آنها بالاست ) ۵ – رهبران ارکستر ۶ – متخصص کوک کردن وسایل موسیقی ۷ – ترانه سرا

طبیعت گرا :

این هوش با طبیعت و ارتباط دادن اطلاعات به محیط طبیعی یک شخص سر و کار دارد .

آدم های این گروه خیلی خوب با حیوانات ، گیاهان و سایر چیزهای طبیعت نظیر کوه یا دریا ارتباط برقرار می کنند . آنها ممکن است قادر به تشخیص تغییرات آب و هوا و سایر عملکردهای مشابه در محیط پیرامون خود باشند . علاوه بر این آنان در طبقه بندی گونه های مختلف زیست محیطی مهارت بالایی دارند گاردنر معتقد است که این نوع هوش حتی قابل تعمیم از طبیعت به ساخته های دست بشر هم هست .

پزشک های شاخص معمولا از این نوع هم برخوردارند همچون پرفسور سمیعی .

مشاغل وحرفه های موفقیت آمیز برای آنها :

۱ – زنبورداری ۲ – دامداری ۳ – باغداری ۴ – جنگل بانی ۵ – زیست شناسی ۶ – دامپزشکی ۷ – کشاورزی ۸ – بوم شناسی ۹ – جانورشناسی وزیرمجموعه های آن ، حشره شناسی و … ۱۰ – سنگ شناسی ۱۱ – خاک شناسی ۱۲ – کارتوگراف ۱۳ – هواشناسی

درون فردی :

این هوش فرد را قادر می سازد تا احساسات و انگیزه ها و نیازهای خود را به خوبی تشخیص دهد و عواطف و احساسات خود را از یکدیگر تمایز بخشد .

هم چنین به وی این اجازه را می دهد تا بتواند یک مدل ذهنی مناسبی از خود بسازد و از این مدل برای تصمیم گیری در مورد خود و اعمال خود استفاده نمایند .

مهارت های این افراد شامل :

تشخیص نقاط قوت و ضعف خود ، درک و بررسی خود ، آگاهی از احساسات درونی ، تمایلات و رؤیاها ، ارزیابی الگوهای فکری خود ، با خود استدلال و فکر کردن ، درک نقش خود در روابط با دیگران می باشد

روانشناسان و فیلسوف های شاخص دنیا چون ویکتور فرانکل ، زیگموند فروید از این نوع هوش به میزان قابل توجهی برخوردارند .

مشاغل وحرفه های موفقیت آمیز برای آنها :

۱ – روان درمان ۲ – فیلسوف ۳ – روانشناس ۴ – رهبرمذهبی ۵ – متخصص الهیات ۶ – معلم علوم دینی ۷ – متخصصین کسب و کار و  MBA

میان فردی :

این هوش شامل تعامل با سایر افراد می شود . افرادی که در این طبقه قرار می گیرند ، معمولاْ افرادی برون گرا می باشند و به واسطه ی میزان حساسیت به حالات ، احساسات ، خلق و خو و انگیزه های سایر افراد در این گروه طبقه بندی می شوند . هوش بین فردی یعنی توانایی ارتباط برقرار کردن با دیگران و فهم آنها .

کسانی که در این هوش قوی می باشند سعی می کنند مسائل را از نقطه نظر دیگران نظاره کنند تا در یابند آنان چگونه می اندیشند و احساس می کنند . آنان معمولاْ توانایی خارق العاده ای  در درک احساسات مقاصد و انگیزه های سایر افراد دارند . آنها معمولاْ از مهارت های کلامی و غیر کلامی برای ارتباط برقرار کردن با دیگران استفاده می کنند . این افراد به طور مؤثری با دیگران تعامل داشته و با آنها همدردی می کنند . این گونه افراد از طریق فعالیت کردن با دیگران ، مطالب و موضوعات مختلف را بهتر و سریع تر یاد می گیرند و اغلب از بحث و گفتگو لذت می برند . می‌توان به کمک بازی‌های گروهی ، پروژه‌ها و فعالیت‌های گروهی ، کتاب‌های چند فرهنگی و فعالیت‌های نمایشی و نقش بازی کردن آن را در کودکان پرورش داد .

حتما افرادی را دیده اید که بطور شگفت انگیز با  دیگران ارتباط بر قرار کرده و در هر جا دوستان و آشنایانی دارند تا کار شما را راه بیندازند . در مدرسه خیلی آسان میتوان چنین افرادی را شناسایی کرد و مورد تحلیل و پرورش قرار داد . عموما وزرای خارجه از چنین هوشی برخوردار هستند .

مهارت های آنان شامل موارد زیر می شود :

دیدن مسائل از نقطه نظر دیگران ، گوش کردن ، همدلی ، درک خلق و خو و احساسات دیگران ، مشورت ، همکاری با گروه ، ایجاد ارتباط مؤثر با دیگران ، اعتماد سازی و حل و فصل آرام مشکلات و درگیری ها .

مشاغل و حرفه‌های موفقیت‌آمیز برای آن‌ها :

۱ – سیاستمدار ۲ – رهبر ارگان ، سازمان ، حزب ، تشکیلات و نهادهای اجتماعی ۳ – معلم ۴- تاجر ۵ – مدیر ۶ – جامعه‌شناس ۷ – مردم‌شناس ۸ – روانشناس و مشاور ۹ – مدیر روابط عمومی ۱۰ – دیپلمات ۱۱ – فروشنده

 

<< دو نکته ی بسیار قابل توجه >>

 

۱ – در بررسی هوش های چندگانه میتوان به این مهم دست یافت که هر هوش منحصرا متعلق به یک فرد نیست بلکه هر انسانی آمیخته ای از انواع هوش هاست که  در بعضی درصد بهره وری از هوش مورد نظر بیشتر است .

مشهور است که هر انسان به طور میانگین در سه هوش نابغه ، تیزهوش و باهوش است و در پنج هوش دیگر درصد کمتری بهره برده است .

 

۲ – بررسی این هوش ها حتما باید توسط آزمون استاندارد و توسط متخصص مربوطه انجام شود و تحلیل تست گاردنر باید بطور تخصصی باشد .

 

<<متخصصین گروه آموزشی ما با افتخار آمادگی خود را برای بررسی چنین تست ها و  تحلیل حرفه ای ویژگی های شخصیتی شما را اعلام می دارد تنها کافیست با ما ارتباط بر قرار کنید . >>

دسته‌بندی‌ها: تست های روانشناسی,دسته‌بندی نشده,مقاله ها,هوش های چندگانه گاردنر

برچسب‌ها: ,,,,,,,,,

دیدگاه خود را ارسال کنید

آدرس ایمیل شما در هیچ‌جا منتشر نخواهد شد.