۲۵ نکته ی حرفه ای برای آمادگی آزمون

این شما و این هم ٢۵ نکته ی طلایی برای آزمون :

١ – چیزی که امروز برای شما مفید است و به کارتان می اید حقیقتا اعتماد به نفس و اطمینان واقعی و پذیرفتن خودتان همانطور که هستید است !

٢ – بین مطالعه ی درس هایتان حتما به مقدار لازم استراحت کرده و تنفس دیافراگماتیک را انجام دهید . ( چیزی که به طور کلی مطرح است هر ٧٠ دقیقه بین ٧ تا ١٠ دقیقه استراحت است . )

٣ – دریافت غذا باید برای رفع نیازهای متابولیک بدن باشد . استفاده از هر غذایی در این ایام خیلی توصیه نمیشود .

۴ – مصرف غذاهای چرب را تا حد امکان کاهش دهید چراکه این غذاها دیرتر از معده خارج شده و سنگینی و کسلی را بهمراه دارند. مانند کله پاچه ، انواع ساندویچ ها و …

۵ – از مواد قندی( هیدرات کربنی ) دارای زنجیره ی فراوان به اندازه ی کافی استفاده کنید زیرا این مواد سوخت و ساز فعالیت های مغز را تامین میکنند . مانند نان ، برنج ، مویز ، سیب زمینی و …

۶ – مصرف گردو ، بادام ، کشمش ، پسته و فندق ترجیحا به صورت خام و به میزان مناسب ( نه زیاد ! ) میتواند نتیجه ی مطلوب داشته باشد .

٧ – حتما در جلسه ی آزمون آب معدنی و مواد قندی مانند شکلات بهمراه داشته باشید. ( البته شکلات به گونه ای باشد که شما را درگیر پاک کردن آن از دندان هایتان نکند بهتر است به عنوان مثال میتوانید از آبنبات ها استفاده کنید . )

همچنین از میوه های ناسازگار در این فصل استفاده نکنید و همچنین حتما از میوه های ضدعفونی شده استفاده کنید .

٨ – دوستانی که از داروهای خاصی ( برای امراض خاص ) استفاده میکنند اگر داروی مورد نظر خواب آور و یا دارای عارضه های خاص است استثنا روز ازمون از ان استفاده نکنند . ( حتماباهماهنگی پزشک مربوطه !! )

٩ – آدامس جویدن فعالیت مغزی را افزایش داده و حافظه را تقویت میکند . محققان معتقدند که حرکت آرواره ها علت این مسئله است . جویدن آدامس بخشی از مغز را که نقش مهمی در حافظه ایفا میکند فعال کرده و از طرفی جریان خون مغز را افزایش میدهد . آدامس جویدن ضربان قلب را بالا برده و اکسیژن بیشتری به مغز میرساند .

یکی از بهترین کارهایی که میتوانید برای رها شدن از استرس و اضطراب انجام دهید ، جویدن آدامس است بطوریکه حتی تمرکز و هوشیاری فرد را هنگام امتحان بالا میبرد .

١٠ – انجام محاسبات ذهنی قبل از آزمون راه حل مناسبی برای فعال کردن مغز است .

١١ – نرمش روزانه و استحمام شبانه در شادابی شما بسیار موثر است .

١٢ – به هیچ وجه از رستوران ها و خارج از منزل غذا میل نکنید مخصوصا مکان هایی که بهداشت مورد اطمینانی ندارند .

١٣ – دیدن فیلم کمدی و یا حضور در جمع شاداب خانواده یا دوستان غیر مرتبط با آزمون میتواند شرایط روحی مناسبی را برای شما به ارمغان اورد .

١۴ – شناسایی حوزه و محاسبه ی زمان رفتن به آنجا و قرار گرفتن در محل آزمون در روز قبل از امتحان کمک شایانی برای کاهش اضطراب است.

١۵ – موارد مورد نیاز در روز آزمون عبارتند از :

کارت ورود به جلسه ، شناسنامه ، مداد نرم و پاک کن ، خودکار ، ساعت مچی ترجیحا ساده و عقربه ای ، بطری آب معدنی و خرما و شکلات ، دستمال ، سنجاق ، عینک (برای افراد عینکی ) ، انتخاب صندلی مناسب برای راست دست یا چپ دستان

١۶ – چک کردن دفترچه ی آزمون و اطلاع رسانی به مراقب در صورت ایراد های احتمالی ( بسیار محترمانه )

همچنین اجتناب از سوال کردن از مراقبان در ارتباط با سوالات ازمون . ( لطفا نگاه کلی به دفترچه داشته باشید و آن را بررسی نکنید این کار نظم ذهن را برهم میزند . )

١٧ – به جای چندبار تند خواندن سوال آن  را یکبار و ارام بخوانید و دور کلمه های مهم آن خط بکشید . اگر سوال مورد نظر نیازمند فرمول خاصی بود نوشتن آن ضرری ندارد.

١٨ – دقت فراوان در نوشتن راه حل و فضایی که راه حل اشغال میکند مخصوصا در سوالات تشریحی آزمون المپیاد بسیار حائز اهمیت است . دقت کافی در این زمینه میتواند از اضطراب های لحظه ای در جلسه بکاهد .

١٩ – از شانسی جواب دادن به سوالات و یا پرکردن یک گزینه ی خاص مخصوصا برای سوالات دارای نمره ی منفی جدا پرهیز نمایید .

٢٠ – جواب ها را سوال به سوال وارد کنید و هر موقع مشغول پاسخ دادن به یک سوال خاص هستید ذهنتان را فقط متمرکز روی همان سوال قرار دهید . در هنگام آزمون فقط به سوالات در حال حل فکر کرده و از حواس پرتی های بی مورد خودداری کنید .

٢١ – توجه داشته باشید که هیچ قانونی نیست که شما ملزم به پاسخگویی همه ی سوالات هستید . تمایل به پاسخ دادن به همه سوالات موجب اضطراب ، مکث روی یک سوال بعضا سوالات سخت ، کمبود وقت و منحرف شدن ذهن میشود . موفقیت شما در گرو هوشمندانه پاسخ دادن است .

٢٢ – تکنیک ضربدر – منفی :

روی شماره ی سوالاتی که اصلا بلد نیستید علامت ضربدر ✖ گذاشته و کنار شماره ی سوالات مبهم منفی ➖  بگذارید و از آنها عبور کنید تا در صورت داشتن وقت به سراغ آنها بیایید . ( گاهی اوقات ممکن است با اندکی فکر کردن به پاسخ دست یابید ، پس لطفا در این مورد هوشمندانه عمل کنید نه عجولانه ! )

٢٣ – زمانی را برای مرور سوالات در نظربگیرید .

٢۴ – بعد از پاسخگویی به تعداد سوالی مشخص بر اساس رشته ی خود ، اندک زمانی را صرف خوردن آب و خرما و تنفس عمیق دیافراگماتیک اختصاص دهید درحالیکه نشستن صحیح را رعایت کرده اید . ( بازگذاشتن قفسه ی سینه برای ورود اکسیژن کافی به مغز )

٢۵ – به نتیجه فکر نکنید . یک بازیکن فوتبال تا آخرین لحظه حتی اگر چند گل هم خورده باشد به نتیجه فکر نمیکند و حتی پزشک در اتاق عمل هم فقط به عمل کردن فکر کرده و به نتیجه ی عمل فکر نمیکند . تا آخرین لحظه به تلاش خود ادامه دهید و امید به خدا را فراموش نکنید . ( بسیار پیش آمده در لحظات پایانی ازمون اتفاقات شگفت انگیزی رخ داده و پاسخ سوالات به ذهن داوطلب خطور کرده ! )

موفقیت شما ارزوی قلبی ماست …

محمد معین اصفهانیان

دسته‌بندی‌ها: روش مطالعه,کنکور,کنکور98,کنکورنظام جدید,مشاوره,مقاله ها

برچسب‌ها: ,,,,,,,,,,

دیدگاه خود را ارسال کنید

آدرس ایمیل شما در هیچ‌جا منتشر نخواهد شد.